Under våren har flera klasser från Klippan och Billesholm vid vardera två olika tillfällen följt med oss naturvägledare ut för att upptäcka hur lärorik en skoldag i naturen är. Vid det första tillfället sökte vi upp ett område i skolans närhet och vid det andra tillfället träffades vi i det vackra strövområdet i Klåveröd.
Tanken är att låta barnen ta del av den natur som finns nära inpå och upptäcka hur roligt man kan ha även på de platser som inte är så vilda. Som komplement till detta ges barnen också upplevelser i ett närliggande strövområde.
Innan aktiviteterna går av stapeln får lärarna möjlighet att framföra önskemål om vad de vill ska ske under de två dagarna. Många väljer att låta barnen få förstärka sina kunskaper i aktuella ämnen, antingen inom ett område man nyss läst eller som introduktion till ett kommande läsområde.
En av de många klasserna började med att följa ett tidsrep i ett parkliknande skogsparti vid skolan. Tidsrep? Det är ett 20 meter långt rep som monteras mellan två träd. På repet finns markeringar som tydligt visar sten-, brons-, järnålder m fl. Repet tar sin början när inlandsisen smälter undan här i Skåne. Medan vi vandrar mot nutiden genomför barnen praktiska övningar som representerar den tidsålder vi befinner oss i.
Under jägarstenålder slår de upp en kåta, får känna på ett renskinn och klappa vårt första husdjur hunden. Under bondestenålder tovar barnen varsitt litet får. När vi når järnåldern provar de på att slå eld med stål och flinta och under vikingatiden ristar de runor i trä med handsmidda järnspik. Under medeltiden drabbas de av pesten och får tillverka linneklutar fyllda med örter som skydd och läkemedel. Som avslutning får de räkna ut hur många centimeter av repet som motsvarar deras egen ålder.
När vi återigen möter samma skolklass i Klåveröd är dagens tema eld, vatten och kolets kretslopp. Eleverna får tända egna eldar med hjälp av tändstål och ved samlar de ur skogens förråd. I mitten av elden har de ställt en kolmila i miniformat. I denna finns små pinnar av hassel inbäddade i sand. Slutresultatet ska bli kolkritor.
När vi återigen möter samma skolklass i Klåveröd är dagens tema eld, vatten och kolets kretslopp. Eleverna får tända egna eldar med hjälp av tändstål och ved samlar de ur skogens förråd. I mitten av elden har de ställt en kolmila i miniformat. I denna finns små pinnar av hassel inbäddade i sand. Slutresultatet ska bli kolkritor.
Medan eldarna brinner turas de om att vara eldvakt. De som inte vaktar håvar i dammen och undersöker vad som finns i vattnet.
När eldarna ändå är igång passar vi på att tillaga en hel lax, kryddad med björklöv, i en kokgrop. Det blir ett extra tilltugg till lunchen.
Dagen avslutas med en konstutställning där eleverna ritar på trätrissor med sina egentillverkade kolkritor. Motiven är det de tyckt bäst om under dagen. Variationen i motiv är enorm och så är även kamraternas tolkning av vad det är de ser på trissorna.
När eldarna ändå är igång passar vi på att tillaga en hel lax, kryddad med björklöv, i en kokgrop. Det blir ett extra tilltugg till lunchen.
Dagen avslutas med en konstutställning där eleverna ritar på trätrissor med sina egentillverkade kolkritor. Motiven är det de tyckt bäst om under dagen. Variationen i motiv är enorm och så är även kamraternas tolkning av vad det är de ser på trissorna.
Eva Warelius, naturvägledare
genom
Anders Larsson
verksamhetsledare utomhuspedagogik
www.skanskalandskap.se/skola
genom
Anders Larsson
verksamhetsledare utomhuspedagogik
www.skanskalandskap.se/skola
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar