måndag 4 juni 2012

VANDRA I TID OCH RUM

med karta och GPS
I Snogeholms vackra strövområde finns Naturskolan Gladan. Hit kommer 38 elever från Staffanstorps Montessoriskola för att ha en heldag med teknik och natur. Med GPS och kartor av alla de slag vandrar de i tanke, tid och natur.
Elevernas första uppdrag inför dagen är ett stort ljusbrunt paket. Instruktionen till dem är: Ta ut innehållet och lös uppgiften! Klassen antar utmaningen och utan vuxnas inblandning står det snart en färdig uppfälld tipi på plats. Den blir ett bra basläger.

Med barnen sittandes i ring utanför tipin presenteras så dagens tema: Kartor. Varför finns det kartor? Hur länge har de funnits? Det finns nya kartor, gamla kartor, väderkartor, stjärn­kartor och flera andra sorter. Så börjar vi se oss omkring. Vad finns här? Vi ser lägerskolans hus, grillplatsen, kärr, stigar, lärkträd, björk och två jättestora granar. Elevernas andra uppdrag blir att inom ett fyra famnar stort område, med hjälp av stenar, kottar, pinnar och annat från naturen, bygga upp en tredimensionell karta över området. Barnens 3D kartor blir så detaljerade att en främling enkelt kan orientera sig på platsen.
Problemet med 3D kartorna är att de inte går så lätt att ta med sig. Lösning blir att rita över kartorna på ett papper, att göra en tvådimensionell bild. Nu får eleverna användning av fot, tum och aln för att rätt kunna skala. Proportionerna är viktiga för förståelsen och det är också kartans färger och olika symboler. Så det gäller att tänka efter och vara noggrann. Resultatet är en riktig karta!

Efter lunchen är alla sugna på att börja arbeta med den senaste teknologin i kombination med friluftskartor. Eleverna jobbar med total koncentration för att lära sig hur GPS:en fungerar. De lär sig hitta i de olika menyerna för att ute i fält kunna markera punkter och göra slingor. Viktigt är att ”way-pointa” baslägret, dvs göra en markering, så att det alltid går att hitta tillbaka dit.
Uppdrag nummer tre består av att ge sig ut i väglöst land och placera ut varsin burk med hemligt innehåll. Burken ska läggas på en plats minst 15 minuter iväg och någonstans mitt i naturen. På GPS:ens bildskärm ser eleverna en karta över området och medan de förflyttar sig ser de också hur deras egen väg ritas ut som en slinga. De ”way-pointar” burkens plats och beskriver, skriftligen och noggrant, var den finns. Vid utfört uppdrag återvänder de till baslägret och får byta GPS med varandra.
Nu gäller det att följa varandras slingor och hitta ”way-pointsen” där burkarna ligger gömda halvt om halvt. Det blir som en skattjakt med modern skattkarta! Barnen fattar snabbt att det gäller att få pilen att följa längs med linjen på GPS:en för att de ska komma rätt. Snabbt sprids de åt alla väderstreck. Avlägset kan vi höra ett och annat glädjetjut när de hittar skattgömmorna.
Vid dagens slut, när alla eleverna samlats i tipin, öppnar vi burkarna. De innehåller pusselbitar och sista uppdraget blir att sätta samman pusslet. Det är otroligt, men barnen har fortfarande energi kvar till att engagera sig! Och de vet vad bilden föreställer. En kronhjort, Skånes landskapsdjur, som också lever här i Snogeholms skogar.
Eva Warelius, naturvägledare

genom
Anders Larsson
verksamhetsledare utomhuspedagogiken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar